Alla inlägg den 13 november 2008

Av Anna - 13 november 2008 20:48

Idag var jag på en riktigt bra föreläsning med Helene Tranquist.

Hon pratade om problemskapande beteende för barn/ungdomar med autism/aspergers syndrom.


Jag älskade verkligen hur hon tryckte på att man måste se vad som händer under vattenytan för de här barnen/personerna. Jag tror mig ha blivit rätt bra på det nu med 5 års erfarenhet av en son med autism, men bara för att jag vet hur han fungerar så är jag långt ifrån säker på att det går att överföra till en annan med autism, inte alls... Jonathan har en god vän med autism men han och Jonathan är inte alls lika som individer. Jonathan är bättre på vissa saker - är mer social och mer kommunicerande trots ett betydligt sämre ordförråd. Hans kompis kunde läsa vid 4,5 års ålder och har betydligt bättre ordförråd och språk än Jonathan, men är mer åt ekotal än Jonathan osv osv.


Det var ett bra föredrag av en kunnig praktisk person. Jag älskar praktiker och bra pedagoger. Så har ni möjlighet - gå och se Helene Tranquist!


Från månljusets bleka skugga

Anna

Av Anna - 13 november 2008 09:55

Igår råkade jag zappa förbi ett program på Kunskapskanalen, som hette "Tuff Tid" som handlade om följande:

"Föräldrar till autistiska barn berättar hur de tidigt upptäckte förändringar i deras utveckling. Barnläkare och terapeuter ger sin syn på sjukdomsbild, rehabilitering och framtidsutsikter. "


Det var så intressant. Familjer som berättade om deras barn och hur de med olika metoder fått dem bättre - eller Recovery som det stod på engelska. Genom biomedicinska interventioner, intensivträning IBT (ABA på engelska, Lovaas-metoden) m.m Det var jätteintressant. Hur forskarna diskuterade detta var också intressant - att de faktiskt tog det på allvar. Att de här barnen, som ökar liksom en epidemi i USA, kunde ha en faktiskt biologisk sjukdom som gav - autism. Är inte tanken hisnande? Att en del barn faktiskt har en mag-tarm-sjukdom och när de behandlas mot den så försvinner en del eller alla autistiska drag???


Finns det någon i Sverige som provat detta? Och med vilket resultat?

Själv ger jag Jonathan kosttillskott, som jag köper via en naprapat, samt flytande Eye-Q (fiskolja) med vaniljsmak, varje kväll. Det ger resultat - för när vi slutade med det i somras några veckor så stannade den positiva utvecklingen upp.


Jonathan hade ju maginfluensa för några veckor sedan. Vi trodde ju att han skulle gå tillbaka eller stanna upp i utvecklingen. Han var så dålig - 40,6 graders feber, låg i sängen och vägrade kliva upp under tre dygn. En vecka var vi hemma med honom, drygt, för han blev sjuk på fredagen och sedan stannade vi hemma till nästkommande söndag...


En vecka efter maginfluensan så var det som han tog ett par trappsteg till. Är inte det konstigt?

I går kväll höll jag på att svimma. Jonathan var ute och tittade på månen med pappa (som behövde "ta luft", dvs röka). Han rusade in genom dörren mot mig och ropar -"Mamma, vet du vad jag såg? Månen!". Med ett ordförråd på ungefär 20 ord för två år sedan och 100 ord förra hösten/vintern så är det här - ett mirakel... Han har inte ställt en fråga till mig någonsin - om det inte gällt mat eller behov förstås... Han har aldrig velat dela sin upplevelse med mig heller...


Hoppet finns


Kram

Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards