Alla inlägg under december 2008

Av Anna - 1 december 2008 10:16

Det finns många kändisar med anknytning till autism, aspergers eller neuropsykiatriska funktionshinder. Någon som rönt uppmärksamhet är Jenny McCarthy vars son Evan har autism. Nu hävdar Jenny McCarthy att hon botat sin sons autism, vilket kanske inte riktigt är rätt översatt till svenska - för det många pratar om är Recovery. Jag vet inte vad en bra översättning skulle vara men kanske återhämtning eller tillfrisknande är närmare än botad...


Jenny McCarthy tror att vaccineringen (MRP-sprutan som man får vid 18 månaders ålder) är det som orsakat autismen hos hennes son. Nu tror inte jag att vaccineringen har med saken att göra, men att något händer vid 18-24 månaders ålder det är helt klart. Vi har videofilmer med Jonathan när han var ett år och han äter med sked och gaffel, slevar i sig mat i en takt vi inte sett sedan hans 2-årsdag. Sådan mat som han inte äter idag... Han började prata som han skulle, för att sedan tappa orden och bli tyst under över ett år. Visst är det något som är konstigt med detta? Hur kan ett barn utvecklas normalt för att sedan stagnera eller retardera? Är det något 18-månadersvirus som sätter sig på nerverna och får dem att bete sig onormalt?


Jag har givetvis inte några svar - jag är inte medicinsk forskare - men om det skulle ligga någon sanning i biomedicinska lösningar på gåtan så skulle jag gärna vilja veta. Nu sker det inte så mycket forskning inom autismens område i Sverige, tyvärr, i alla fall inte vad jag kunnat läsa mig till eller frågat Hjärnfonden och Evidensbaserade forskningsrådet om. De hävdar att det finns forskning i Sverige - har någon sett någon? Är det en debatt någon tar upp?


I dag länkar jag till en kändissida om Jenny McCarthy. Kanske är det genom kändisar vi kan få litet uppmärksamhet till denna sjukdom som drabbar allt fler. Ha en bra dag och läs och se litet om Jenny McCarthy:


http://www.posh24.se/jim_carrey/jenny_mccarthy_och_jim_carrey_marscherar_for_autism

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/09/29/autism-lakaren-far-stod-av/index.xml


Det ska va gött att leva...


Anna

http://www.posh24.se/jim_carrey/jenny_mccarthy_och_jim_carrey_marscherar_for_autism

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards