Alla inlägg den 24 februari 2009

Av Anna - 24 februari 2009 21:26

Liza och Britta - jag väljer att svara er så här.


Jag har valt att variera träningen så mycket som möjligt. Jag varvar de finmotoriska övningarna med andra. Om Jonathan blir riktigt less så tar vi paus och sedan försöker jag köra litet grovmotoriska övningar - cirka 5 stycken i följd. Jag bockar av så att jag ser att han klarar alla moment, dvs alla 15. Liza - jag hoppas det är svar på din fråga?!


Britta

Dels så fungerar tecken dåligt med min son, eftersom han har låg muskeltonus. De har tränat mycket med honom på dagis och vi har försökt hemma en del också, men han får inte riktigt till finmotoriken i rörelserna. Sedan kan jag tycka att det nog är överkurs just nu att bara göra tecknen, eftersom han inte gör det så bra. Poängen med Tecken till stöd (TTS) är att, för hörande men språkstörda barn, att säga ordet medan man gör tecknet, för att barnet ska lära sig bägge delar. Jag tror din modell kan fungera med barn som är duktigast på tecken och inte på tal. För Jonathan blir det nog för svårt. Däremot tränar vi tecken och ord tillsammans med honom som övning, framför allt hans resurs på dagis som är duktigare (än jag) på det ;-) Hoppas att det är svar på din fråga...


Rent generellt måste jag säga att Jonathan är på god väg att få ett riktigt bra språk med många ord. Nu säger han meningar på 4-6 ord ständigt och hans ordförråd kan jag inte längre räkna. Han förstår betydligt mer än jag någonsin anat. Än mer förstår jag det nu när vi tränar. Jag ska testa att matcha bild mot figur imorgon. Ikväll har vi bara gjort en del finmotoriska övningar, men inte mycket alls...


Något annat roligt har hänt idag!! Vi fick en paketavi och var och hämtade paketet - som var till min store son. Det visade sig att han vann 2:a-priset i en teckningstävling. Jag är bara såååå stolt. Han är otroligt duktig på att teckna. Givetvis var det en vinst som passade Jonathan bättre än honom så han blev inte lika glad som vi föräldrar blev!!! Jag köpte spelet av honom så fick han pengar istället och genast blev leendet bredare ;--)


Kram och snart... godnatt

Anna

Kram

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards