Alla inlägg den 1 mars 2009

Av Anna - 1 mars 2009 21:30

Jag har varit hemma med förkyld Jonathan och därför inte kommit åt att skriva något här. Igen så blödde han näsblod kraftigt, såsom så ofta när han är förkyld...


I torsdags fick således maken ta ledigt från jobbet för att jag skulle kunna åka upp på behandlingsmötet, handledning. Det var jag och Peder och Jonathan skulle ju inte vara med den gången eftersom de skulle gå igenom planen för IBT den här terminen med oss.


Puh - det var ett digert schema. Med minsta typsnittet så hade de lyckats få in två A4-sidor späckade med övningar. De tror mycket om min kille - och tror att vi kan börja generalisera ganska snart. Det är dock viktigt att arbeta efter principen att träna det vid bordet först och sedan involvera annan vuxen/barn sedan.


Jonathan har varit jätteduktig trots att han varit sjuk, dock bättre några dagar och sämre några dagar. Jag har försökt smyga in övningar i andra situationer också de dagar som varit sämre...


I förmiddags överraskade han mig verkligen. Vi var uppe i lekrummet och lekte med legobilar. Så säger Jonathan -"Mamma jobba!" och ger mig en legofigur. -"Mamma - gör så!" och kör bilen fram och tillbaka. Och så skulle jag göra likadant. Så jag gjorde likadant. Så säger han -"Bra mamma! Gör så!" med nästa legobil och så gjorde han med 4 stycken. Jag skrattade gott inom mig - vilken härlig kille!!!


I eftermiddag tränade vi färger. Jag hade gjort en förlaga med 4 runda cirklar, vilka jag färgat i blått, rött, grönt och gult. Sedan hade jag 4 olika varianter av saker i dessa färger som han skulle lägga på rätt ruta! Det klarade han galant. Men när jag frågade vad färgerna hette så var det värre och då svalnade hans intresse och han sa -"Paus!" så han fick paus ett tag...


Jag tänkte jag skulle skriva mer detaljerat vad de har lagt upp för program för honom, men det orkar jag inte nu. Det är ju ändå 2 A4-sidor långt... med väldigt liten text...


Ha en underbar helg/dag


Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards