Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Anna - 12 maj 2009 21:16

Ikväll har intensivträningen gått som på räls.


Jag fick låna ljudskiva och kort från dagis och det gick som hejsan... Jättekul! Det enda Jonathan hade svårt för var knäcka ett ägg. Inte lätt när man inte gillar ägg ens...


Sedan övade vi prepositioner med legoduplogubbe - framför, bakom, i.


Jag hade dessutom köpt en ny Playhouse Disney-tidning med ett utmärkt spel i igen. Nu var det andra grovmotoriska övningar man skulle göra på vissa av spelets rutor - måla, spika, bära och sånt. Det fanns också saker att räkna, hitta lika kugghjul, hitta ett föremål i bilden. Jonathan klarade allt...


Han är för underbar nu min son - vi för riktiga konversationer och det är fantastiskt roligt. Jonathan kommenterar olika saker i filmer, drar med en eller ropar på en när han vill visa saker. Det är underbart.


Ha en trevlig eurovisionsschlagerkväll - nu är det snart Malenas tur ;-)


Kram


Anna

Av Anna - 12 maj 2009 14:15

Kolla in detta från dagens Aftonbladet:

 http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5123131.ab


"Morgan Westberg var 2,5 år när han fick diagnosen autism.

I dag är han frisk – tack vare intensiv beteendeterapi.

– Det är synd om dem som inte får den här hjälpen. De får aldrig veta hur det är att leva som alla andra, säger Morgan."


Och för er som vill ha lästips om intensivträning så kan jag rekommendera följande böcker:

"Lär mig lära", Gun-Louise Lyrén (www.mareld.se)

"Lära sig lära", Gun-Louise Lyrén (www.mareld.se)

"Let me hear your voice", Catherine Maurice (www.adlibris.com)

Andra böcker om barn som blivit "räddade"

"Min vän Henry", Nuala Gardner (fantastisk bok om en väg in genom sonens grava autism genom en hunds hjälp)

"Daniel pratar inte", Marti Lembach (en blandning av intensivträning och lekterapi!!)


Det är helt fantastiska böcker allihopa på sina sätt. Jag har nog aldrig gråtit så mycket som när jag läste Catherine Maurice bok och Nuala Gardners bok. Jag läste även en artikel skriven av Catherine Maurice på senare tid. Hon har fått mycket kritik där många "experter" trott att hennes två barn aldrig haft autism eller varit feldiagnosticerade. Så är det enligt henne inte - utan de räddades genom mycket hårt arbete intensivt tidigt och genom Lovaas-metoden (Lövås, IBT/TBA/BTI - fyra beteckningar bara i Sverige). ABA heter det i USA om någon vill söka på det.


Kram på er


Anna 



Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards