Alla inlägg under juni 2009

Av Anna - 15 juni 2009 22:08

Jättetack till Irene för de fina bilderna:


Spelet Storslam finns att köpa in på ÖB och på den ena bilden spelar Irenes lille kille Storslam. Det är en ljudbox med som man trycker igång och så ska man identifiera ljuden och slå med hammaren på dem. Spelet kostar bara 69 kronor - att jämföra med ljudlotto från 189 kr exkl. moms upp till 408 kr... Det som är synd är att man inte kan styra ljuden utan de kommer helt slumpmässigt.


När jag och Jonathan spelade det fungerade det bra fram till dess att det kom ett skrik/gråtljud från en bebis.... Han satte händerna för öronen och vägrade därefter spela. Jonathan är väldigt känslig för ljud och därför väljer jag i djurlottot vi spelar bort de ljud som jag vet att han kan reagera på.


Så kommer man då till Monster Jam på Ullevi på lördagen - och då är han inte ljudkänslig alls. Inte heller när tåget kommer och kör - han älskar tåg... Som många autister har jag hört ;-)


När vi var på vårmarknad för någon vecka sedan på storebrors skola så höll Jonathan för öronen i en kvart innan han lyckats tro på att skolklockorna inte skulle ringa... Det är sådant som är så svårt att förutse förebygga och hur lär man honom att vänja sig eller att det bara ringer vid vissa klockslag...


Jag publicerar Irenes bilder nedan... Jättetack till dig Irene - det är så härligt att få inspiration och idéer. Om någon annan av er har bra material till IBT-träningen så hör av er till mig på jonathanmamma@hotmail.com

Skriv gärna om det är OK att jag publicerar bilder på bloggen - klipper bort ansikten och lämnar inte ut någon info om ditt barn eller så - givetvis...


Kram

Anna


Av Anna - 15 juni 2009 21:00

Flera bilder från Irene som tränar IBT med sin son. Det är härligt att ha fått kontakt med dig!!! Kram Anna

Av Anna - 9 juni 2009 21:37

Nu hittade jag en Playmobil-adventskalender igen. På följande sida kan man köpa en för 95 kr:

http://www.ellos.se/ListPage/Category.aspx?CategoryId=34434


Sista sidan ;-)


Det fanns också en byggsats på första sidan i länken ovan som jag köpte. Värt att testa!


I övrigt gick det jättebra att jobba i helgen. Han fick jobba för Playmobilkartonger på samma sätt som tidigare.


Jag fick tipset att pröva med belöningstavla vid matbordet. Det lustiga är att det inte har behövts sedan vi varit där. Det var en lunch som han inte ville sitta vid matbordet och äta, i övrigt har han ätit och ätit bra! Idag åt han hälften av pizzan, bröd och mjölk och satte sedan i sig en halv skål popcorn. Härlig middag inte sant ;-)??


Nu ska jag iväg på konferens två dagar och kommer knappt få möjlighet att skriva.


Kram på er

Anna

Av Anna - 4 juni 2009 19:56

Som jag utlovade kommer här litet bilder på det vi håller på med nu. 


Första bilden är det roliga med färger och former som jag försökte beskriva i ord i ett tidigare inlägg under maj månad.


Den andra bilden är det enda ljudlotto vi fått tag i - med djurläten. Inte helt bra. Vi har fått låna ett ljudlotto med vardagsljud från dagis, men det kan han ordningen på alla ljud redan så det är inte roligt längre.


Tredje bilden är ett spel i Orchard-serien - ett fantastiskt pedagogiskt engelskt (?) - allt är i alla fall på engelska - material. Här ska man räkna prickarna på hundarna efter att ha snurrat på en snurra med siffror. Bra räkneträning.


Fjärde  bilden är det en förstärkare med ljud - och man kan byta mellan tre olika skivor - 10-14 låtar på varje.


Med vänliga hälsningar till er alla


Anna

Av Anna - 4 juni 2009 14:59

Jonathans resurs inledde behandlingsmötet idag. Han gjorde föremål med honom (svara på frågan VAD ... du med?), ljudlotto, prepositioner (ställ gubben på, framför, bakom etc. lådan) samt prepositioner med resursen som rekvisita (Jonathan - ställ dig bakom mig - framför och bredvid). Får jag säga att det gick strålande?! Det är otroligt...


Till nästa gång - vi kör tills de och vi går på semester så att vi får ut så mycket som möjligt av träningen - så har vi att träna på praxisalfabetet och vanliga alfabetet - 8 olika bokstäver. För er som inte vet vad praxisalfabetet är så är det ljudet du säger - så vid F så är det en raket som säger ffffffffff. Hoppas ni förstår - skriv kommentar annars...


Vi ska också under sommaren träna på matsituationen hemma. Jag har gjort ett försök med belöningssystem där Jonathan skulle klara Målstegen 10 ggr - för varje gång fick han en gul plutt. När han fått 10 gula pluttar så fick han kulbanan. Ja det gick också bra - efter 3:e gula plutten hade han förstått och ville fortsätta jobba.


Jag får återkomma ikväll med de andra övningarna för nu vill Jonathan titta på nya bilder som de lagt in från det nyöppnade Lalandia i Billund vid Legoland som vi besökte för två veckor sedan. Se länk:

http://www.lalandia.dk


Soliga hälsningar

Anna

Av Anna - 3 juni 2009 22:40

Jonathan hade tjatat på sin storebror att han skulle spela spelet där man bygger karuseller. (Han vill åka till Liseberg också!!). Det är ett jättekul spel och Jonathan lever verkligen sig in i när man får åka med och provköra berg-och-dalbanor och olika karuseller m.m Jag satt och läste och var litet disträ när storebror ropade på mig - något hade blivit fel på datorn. Så jag sa bara -"Mmmmm!" Då kommer Jonathan inspringande till mig - ser mig i ögonen och säger -"Du måste prata med storebror!" Jag föll nästan baklänges av häpnad... Helt otroligt! Så jag gick leende in och pratade med honom ;-)


Soliga hälsningar

Anna

Av Anna - 3 juni 2009 17:24

I går eftermiddag ringde de från dagis. Jonathan hade varit väldigt hängig och bara legat och vilat och inte ätit något. De hade försökt få ta feber på honom men det hade inte gått. Nog hade han feber alltid... Så jag har honom hemma ett par dagar. Han sov nästan 12 timmar inatt. Vaknade ett par gånger inatt och var helt genomsvettig. Från huvud till tå. Förhoppningsvis var det vad han behövde. Han är inte jättepigg idag heller men bättre än e.m och kvällen igår.


Någon träning blev det inte, men vi lekte affär och räknade och namngav olika saker. Det är så roligt att leka affär med honom nu. Han ska sitta framför kassaapparaten. Så säger han -"Välkommen!". Sedan lägger jag upp varor på bandet och frågar -"Heter?". Jag hjälper honom med de han inte kan - tyvärr är det engelska namn på vissa av varorna - inte så bra när han nu håller på att lära sig läsa... Han zappar alla varor på streckkoden och slår in priset i kassaapparaten och därefter på plustecknet (!!). När jag är klar så säger jag -"Färdig!" och ger honom mitt kort. Han drar det i kassaapparaten och så får jag växel tillbaka. -"här är pengar!", sa han igår när han gav mig ett par 50-öringar. När vi slutar så säger han - "Hejdå - syns en annan dag!". Det är så gulligt. I går ville han inte sluta utan leka en gång till.


Det här med att vi bara frågar -"Heter?" fick vi från den andra (av tre) psykologer som testade honom. Han gjorde ett Wisc-test (tror jag att det heter) som Jonathan fick rätt låga poäng på - och väldigt ojämnt. Vid det laget hade han bara ett ordförråd på maximalt 20 ord (jag tror det var 10). När psykologen tog upp en låda med små saker i så frågade han bara -"Heter?" och Jonathan svarade på 9 saker av 10... Det trodde vi aldrig. Det är ett bra sätt att korta frågan, men de blev inte så glada - teamet runt intensivträningen - trots att Jonathan svarade rätt. De menade på att så ställer man inte frågor i vardagligt tal, eller i förskola/skola. Och det gäller att vi tränar honom även med rätt frågor. Han ska ju så småningom också kunna svara på specificerade nyanserade frågor...


Nu vill Jonathan göra isglass så jag måste gå

Soliga hälsningar

Anna

Av Anna - 2 juni 2009 17:19

Jonathans resurs får stanna!!! Vi har vunnit - vilken seger!!! Jag ska gå och köpa champagne och fira till helgen. En stor röd ros till alla er som hållt tummarna för oss! Jag är såååååååååååå glad idag - en stor tung sten som fallit. Och en jättepuss till min välargumenterade man!


Kram på er alla


Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards