Alla inlägg under augusti 2009

Av Anna - 8 augusti 2009 19:29

"Jag vill ha ett hus vid havet..."

Ja, det vore skönt - där jag kunde få författa och skriva på min bok, kanske få en timme för mig själv ibland. Jag tror inte ett hus vid havet skulle hjälpa det, men, men - kanske vår avlösare som nu är under utredning kan hjälpa till i alla fall.


Idag har vi alltså tagit en tur vid havet, ätit glass i hamnen, tittat på historisk fästning och simmat i havet. Nåja, badandet i havet blev ganska kort eftersom Jonathan såg en manet och hysteriskt skulle springa upp på land. Alla som sett Svampbob har ju sett att brännmaneter är farliga. Så det blev inte så mycket badande. Pappa gick in med Jonathan och jag och storebror kastade oss en stund i vågorna och simmade ikapp en bit. Ja - han slog mig med hästlängder.


Nu väntar vi på att grillen ska börja bli klar för att lägga på köttet - det är inte än kan jag säga...


Soliga hälsningar


Anna

Av Anna - 3 augusti 2009 18:30

Jonathan hoppade sig in till dagis idag - glad som en lärka - och hade varit pigg och glad under dagen. Till och med kramat om en ny liten flicka som började på avdelningen idag!


På jobbet var det 75 mail och massor att göra. Så jag hade fullt upp precis hela dagen. Var klar prick 16.00, packade ihop och lämnade vid kvart över. Det var faktiskt skönt att börja jobba igen på ett sätt - in i rutiner och sushi till lunch - bara det ;-)


Mitt på dagen ringde dock min bror och berättade att de varit och avlivat vår gamla katt (17 år gammal i år), som var min sina första år i livet och sedan blev min mor och fars när jag flyttade till Stockholm. En varm tanke och ett ljus sänder jag idag till katten Sherlock - må du vila i frid!


Regniga hälsningar (det har regnat HELA dagen)

Anna

Av Anna - 2 augusti 2009 22:25

På föräldranätverksträffen sa en av föräldrarna att vi var varmt välkomna hem till honom och att han skulle maila oss med inbjudan. Jag trodde väl kanske inte att han verkligen skulle infria sitt löfte, men det gjorde han.


I dag träffades vi 3 familjer, alla med varsin son med autism. Det var ett toppenställe för träffen, en vacker villa med pool och studsmatta i trädgården. Vi fick grillat till lunch och det var jättegott. Vilket fantastiskt initiativ, även om jag hade många fjärilar i magen när vi åkte dit. Hur skulle detta gå med tre barn med autism på samma ställe??


Jo, det gick bra!! De lekte väl inte så mycket med varandra men det fungerade hyggligt, nog mycket tack vare det barnanpassade omgivningarna och tillgångarna :-) Efter tre timmar var vi tvungna att åka, och jag hoppas nu att vi kan hålla kontakten. De andra två familjerna är i slutfasen av intensivträningen, men jag hoppas att man kan fortsätta hålla kontakten i alla fall. Om du, R, läser detta, så är vi enormt tacksamma för initiativet!!


Vi delade med oss av varandras erfarenheter och likaså tips om program - en av familjerna hade köpt in Symwriter själva. Vilket bra bildprogram!! Barnen hade ju olika färdigheter och var olika långt i sin kommunikativa utveckling.  Jonathan har ju börjat komma igång och prata, än mer under sommaren, medan de andra två killarna inte kunde prata så mycket alls. Å andra sidan så var de blöjfria, satt vid matbordet och åt och var inte alls så ljudkänsliga som Jonathan. Alla var dock ganska osociala... Så olika det kan se ut...


En eftertänksamhet och fundersamhet infinner sig. Hur mycket kan min son utvecklas med hjälp av IBT? Så olika den här sjukdomen/tillståndet eller vad man kallar det slår på de här barnen. Vi siktar ju på att få honom så bra som möjligt, det är vår uppgift som föräldrar och tränare, men också att han ska kunna få ett så kommunikativt liv som möjligt. Jonathan är ju otroligt go, kramig och pussig, vill vara nära. Det har blivit mer och mer så ju mer han utvecklat sin kommunikation. Det är skönt att det är så, för oss alla.


Imorgon börjar allvaret igen - så nu gäller det att få upp barnen vid 6.30 imorgon bitti - det blir inte så lätt. De som varit uppe till 23-tiden och sovit till 9-tiden varje dag. Vi har, trots dåligt väder, haft en skön och härlig semester på det viset.


Kram på er alla


Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards