Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av Anna - 3 augusti 2010 17:21

Nu har jag läst ut Jonathan Levys bok "What You Can Do Right Now to Help Your Child with Autism", Son-risemetoden. Tack för lånet Evelina!!!!


De tio saker han skrivit boken om är följande (fritt översatt till svenska):

1. Reagera inte

2. Gör ögonkontakt till en prioritet

3. Delta i det stereotypa beteendet

4. Reagera annorlunda när barnet gråter

5. Ge ditt barn så mycket kontroll som möjligt

6. Fokusera på din attityd

7. Jobba en-mot-en i ett icke distraherade rum

8. Var dynamisk med ditt barn

9. Få mer språk

10. Se till att mat inte är en del av problemet


Jag tycker att kapitlet om ögonkontakt var en av de saker som jag inte hört förut från KOmmunicerande Samspel (Communicating Partners, Dr. James D. MacDonald). För att få mer ögonkontakt kan man bl.a ställa sig längre ner än barnet, så att barnet inte behöver titta upp. Det är inte något jag prövat men ska försöka sätta i verket.


Avsnittet om språk tycker jag inte är lika bra som kommunicerande samspel. Där är metoderna mer specifika och bättre sammansatta. Framför allt långa meningar och frågor som jag inte förstår - tanken är ju att möta barnet på den nivå han/hon är - så gäller det ju även språk och kommunikation.


Nu fick jag kaffebesök av en  god vän. Vi hörs senare...


Kram

Anna


Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards