Alla inlägg den 19 november 2010

Av Anna - 19 november 2010 17:55

Tidigare i veckan har jag pratat med habiliteringschefen. Hon vikarierade och var rätt ny på posten som chef, men lovade att kolla upp mina jobbiga frågor och återkomma med svar på det.


Sedan före sommaren så har vi efterfrågat en utvecklingsbedömning på Jonathan innan skolstart hösten 2011. Vi vill ju veta så att han inte har en utvecklingsstörning också, vilket vi inte tror men ändå... Dessutom kvarstår ju frågan om han ska gå i vanlig skola eller ev. i kommunikationsklass. Svaren vi fått av vårt IBT-team har bara varit att psykologtjänsten är vakant och att de inte vet. Så jag ringde och frågade habiliteringschefen och frågade också - om inte de kan göra det om vi kan få komma till BNK i Göteborg. Chefen skulle kolla upp detta med teamet och annars kan de skriva en remiss till GBG. (vilket vore det bästa liksom...)


Sedan frågade jag vad som hände efter IBT. För Borås, där vi bor, har i princip ingenting. Vi tillhör ett basteam med logoped/psykolog/spec.pedagog/ arb.terapeut eller dylikt och hon (hab.chefen) sa att de ska täcka vårt behov. Jag frågade om det fanns något av det som fanns i Uppsala - som matskola, sömnskola och lekterapi?! (och då nämnde jag inte musikterapi och andra trevligheter som Irene, min kära medförfattarinna, berättat om). Nja, sa chefen då, vi arbetar ju inte så. Basteamet ska fånga upp sånt som inte fungerar och ge er hjälp med det... Jaha, sa jag då, det känns som att man måste vara så påläst och kunnig för att få hjälp med det man behöver av basteamet. Chefen sa att det fanns tankar att organisera om - att göra det mer efter funktionshinder. Hon skulle ta med sig mina funderingar i alla fall, sa hon... Vad det nu är värt.


I övrigt är allt jättebra. Jonathan är på gott humör, men har nariga röda händer så nu har jag sagt till snart alla på skola och fritids att jag lagt ett extra par handskar i hans väska som de kan ta på honom. Problemet är ju att han inte gör det själv - han förstår inte kyla eller förstår inte sambandet kyla=ta på sig handskar/vantar. Jag vet inte vilket...


TACK till er som lämnat så glada kommentarer efter radioinslaget i tisdags. Det värmer verkligen!


Ha en underbar helg allihopa - möjligtvis blir det Liseberg på söndag, eftersom Jonathan så gärna vill åka, men vi har inte bestämt oss - det är ju litet väderberoende...


Kram

Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards