Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Anna - 28 augusti 2011 10:11

På skolan håller de nu på  med bokstäver, rättare sagt en bokstav - bokstaven S. Jonathan kom hem i onsdags och visade mig DVD - att de sett på "Fem myror är fler än fyra elefanter".



  Och när Jonathan skulle borsta tänderna på kvällen så visade han mig i sin Fem Myror-alfabetsbok att det var bokstaven S som de tränar på nu.


Jag frågade hans assistent, M, om vad jag skulle träna nu för  att hjälpa skolarbetet framåt. Han tyckte skriva bokstäver, börja med bokstaven S, och även bokstäverna i ordning, så att det sitter.


Dagen efter hittade jag denna leksak, som visade sig vara både billig (nedsatt från nästan 500 kr till 200 kr (Expert som säljer ut OnOff-leksaker) och jättebra:

   Mumin - min första dator (3-5 år)


Med riktig liten datormus så kan  man navigera bland spel och pedagogiska övningar. Närmare 30 övningar finns på  den lilla datorn. Bokstäverna står i bokstavsföljd   


Övningarna är inom ämnena  Matematik, Minne och logik, Bokstäver-ord-siffror samt musik och spelen. Svenska rösten är Mumin, och på  klingande finlandssvenska levererar han uppgifterna   


Kan varmt rekommendera denna, och har ni barn som inte är där än  så fanns även  en  gul "Min första dator" för 115 kr :-) Såg också mycket bra ut, men för lätt för Jonathan tror jag.


Nu letar vi  olika ord på S för att utöka hans ordförråd och ge honom fler valmöjligheter.


Kram alla


Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards