Senaste inläggen
En viktig sida/grupp:
Skänker en tanke till A-K, en fantastisk rektor, som såg till vår sons behov, över budget och andra omplaceringar av persona. Som tog sig tid att lyssna, som tog sig tid att vara med på utbildning, och som var med och lade grunden till den fantastiska utveckling vår Jonathan gjort. Rektorer har makt - att ha modet att vilja lära, se nytt, att lyfta elever, assistenter, lärare och hela skolor. Ett stort och innerligt tack till dig A-K för ditt och för att du lyssnade till oss. Ibland glömmer man att tacka de änglar som hjälpt en komma igen en snårig skog, det här är mitt sätt att säga tack!
Kram på er och glöm inte tacka era änglar
Jonathan älskar julen. Allt med julen - från jul på Liseberg, till ljus och paket.
Redan har vi köpt tre ljusprodukter och det lär väl bli fler (om jag inte tjatar mig till att få åka själv och handla... vilket just nu är en omöjlighet eftersom han inte släpper mig mer än tre meter ifrån sig igen...)
Så här ser det ut hemma hos oss just nu - blinkande och lampor överallt:
Lamporna blinkar som discolampor, bara så ni vet ;-)
Idag har vi slagit in och gett bort julklappar till barn som annars inte får julklappar.
Det är viktigt att ge och inte bara få tror jag. Sju barn och ungdomar får nu julklappar av Jonathan som lade dem i tomtesäckarna, utan problem. Pappa följde med honom upp och pratade med Tomten också.
Fantastiskt initiativ av Julcaféet på Hestra Midgård.
Kram alla och ha ett bra julstök denna adventshelg
Ta hand om varandra, man vet aldrig vad som händer i livet
Anna
Dags för avfärd mot pedodontin där J ska få träffa en tandreglerare!
kram
Anna
Det finns tack och lov verksamheter, personer och individer som har en fantastisk inställning.
Jonathans härliga resurs och lärare är två mycket bra exempel...
Det finns personer och verksamheter som kunde och borde jobba med sitt bemötande.
Vissa som inte ens borde jobba med personer som är i verksamheter där man möter människor.
En av dem var med i Kalla Fakta i söndags.
Se programmet här:
http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/kalla-fakta-avslag-till-varje-pris-527f4845c45948ffba000001
Tack och lov finns det motkrafter.
En av dem är Veronica Hedenmark, en modig och härlig människa som startat en FB-grupp (sluten) och samlar in fakta från kommunerna.
De erbjuder även gratis rådgivning för de som behöver juristhjälp genom hennes företag Assistansjuristerna.
Hennes inslag finns på YouTube och heter Assistans-TV:
http://www.youtube.com/watch?v=cahxE360GwY
Vi som är anhöriga till barn med funktionshinder behöver få ett bra bemötande. Våra barn behöver få ett bra bemötande! Det är ofta en tillräckligt tuff vardag ändå utan att behöva slåss mot myndigheter. Vi har en fantastiskt fin lagstiftning, LSS, slå inte sönder dess grundtanke! ALLA människor har rätt till ett bra liv!
Det var allt från mig
Anna
I veckan hade vi en riktig jobbig dag/kväll/natt.
Jonathan går hos Pedodontin, efter hans hemska erfarenheter hos tandläkare när han var liten. De är specialister på barn med funktionshinder och tandläkarrädsla. Den här dagen skulle Jonathans käke röntgas i en 3D-kamera, en sån här:
Underbara N, Jonathans tandsköterska, hade bokat in en extra lång tid så han fick lära sig hur apparaten fungerade och så. Hon hade också skickat hem bilder, t.o.m på personen som jobbade där ;-) De är fantastiska på pedodontin.
Så vi förberedde Jonathan på detta kvällen innan och visade honom de här bilderna:
Den sista bilden var han väldigt fascinerad av. Han hämtade Ipad:en och visade en serie på YouTube som hette Storybots där de sjöng om skelettet (http://www.youtube.com/watch?v=wu4Rq_tDszQ):
och vi pratade om att vi kommer att se hans tänder, som är en del av hans skelett efter de tagit fotot.
Natten blev jättejobbig där Jonathan vaknade flera gånger. Sista gången frågade jag honom om varför. Jonathan svarade "Jag är rädd Mamma! Att de tar mitt skelett...!"
Tänk att det kan bli så fel när man försöker förklara?!
3D-röntgen gick jättebra, duktiga N visade först hur man hoppade upp i apparaten, han fick undersöka hela och alla knappar och hur det gick till. Han blev litet rädd ett kort tag för att vi inte fick vara i samma rum när röntgenmaskinen körde. Tack och lov hade de en glasruta så jag gick snabbt dit bort och vinkade - och ropade till honom att du ser mig hela tiden. Både N och snälla A som körde 3D-maskinen hejade på och berömde hela tiden.
Den 28 november ska vi träffa övertandläkaren och tandregleraren - så får vi se var detta landar - tandställning kanske... Ja, ja - en sak i sänder...
Kram alla
Anna
På Facebookgruppen fick jag ett bra tips om förstärkare. På den här sidan (http://www.pecsusa.com/ReinforcerHandyHints.pdf) kan man se vilken typ barnet är och sedan använda den typen av förstärkare. Se nedan:
Helpful Handy Hints
©
Finding Reinforcers
This is an area that is often problematic for many of our students. The key is to observe their behaviours when left to their own devices and then to use these as a starting point. Remember that a student’s reaction to sensory input can vary between days and even within a day, and therefore whenever sensory strategies are being used, careful observation of the student’s reactions is advised. For students with variable or inconsistent reactions to sensory input, an assessment with an Occupational Therapist may be advisable. Behaviours Observed | The student gazes at lights or out of the window, fixates at rotating objects, looks at his hands or flaps his fingers in front of his eyes. | ||
Type of self-stimulation | Visual | ||
Spinning discs Laser discs Spinning toys Sand Egg timers or oil droppers Snow globes TV or video Computer screensaver programmes | Light toys (such as spinning fan or ball) Flashing toys (such as bouncing ball or stress toy) Spinning tops Wind-up toys Coloured acetate sheets | Executive toys (such as swinging balls) Sparking toys (such as toy gun or spinning toy Kaleidoscope View Master Coil toys | Useful websites SEN Switcher http://www.northerngrid.org/ngflwebsite/sen/intro.htm Priory Woods School http://www.priorywoods.middlesbrough.sch.uk |
När jag tänker tillbaka på våra förstärkare så har de varit precis det - visuella - snurrande, spinnande saker eller saker som låter eller musikinstrument. Vi har också använt verbala förstärkare, kittla osv. Såpbubblor, ballonger eller MP4-videos (numera Ipad) är också bra.
Här kommer några bilder på våra förstärkare:
Sedan fanns det spel som i sig var förstärkare, nästan för bra - när vi var på handledning fick vi sluta att ta med det för då ville Jonathan bara göra detta och det gick inte att byta övning:
Saker som rörde sig - bilbanor och kulbanor har alltid fascinerat Jonathan:
Idag är det 10 år sedan Jonathan döptes, och 10 år sedan vi gifte oss.
Otroligt vilken resa vi haft med en verklig livslevande berg-och dalbana!
Ikväll har vi avlösare, vår kära K, och så ska vi ut och äta middag ihop bara jag och maken, mannen i mitt liv.
Kram alla och ha en finfin kväll
Anna
På onsdag är det dags för mig att hålla föreläsning igen!
Klockan 10.00 på Högskolan i Borås
Kommunikativa och Kognitiva mässan
http://www.hb.se/fous/Om-oss/Aktuellt/Kalendarium/Handelse/?EventId=53651
http://www.hb.se/PageFiles/74395/inbjudan_hj%c3%a4lpmedelsm%c3%a4ssa_130925.pdf
Så för er bloggläsare kommer här föreläsningen i bilder:
Alla önskemål och åsikter om bildspelet emottages tacksamt!
Håll tummarna för mig på onsdag!
KRAM alla
Anna
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|