Senaste inläggen
Döm om min förvåning när jag slog upp tidningen i dag. Där står min
Jonathan med bildtexten:
"Jonathan visar stolt upp medaljen efter väl genomfört lopp."
Se bild ovan!
Han var med i Barnaloppet i går, och berättade när jag kom till dagis igår att han hade sprungit och visade sin medalj. Att han var med i tidningen visste jag inte något om! Och han som inte ens ville vara med på kort på dagis för två år sedan...
Jag är en stolt och glad mamma idag
Kram på er
Anna
I dag fick vi reda på att ännu en ställer sig på vår sida i vår kamp att få behålla Jonathans resurs. Specialpedagogen, knuten till den här delen av kommunen, var igår på besök på förskolan. De berättade om den här situationen och hon lovade att prata med skolchefen i saken. Heja, heja!!!
Vi har nu fått en tid för möte med skolchefen och rektorn. Håll alla tummar för att de ger oss ett acceptabelt svar. Jag själv vågar inte hoppas. Jag har varit med om den här turen förut, och även om vi har mycket starkare argument nu så tror jag tyvärr inte att det hjälper... Man förlorar hoppet att de ska värna om funktionshindrade barn, barn som har svårt för nya kontakter kan plötsligt byta resurs bara sådär... INGEN kunskap och kännedom om funktionshindret, ingen lagstiftning som värnar om de funktionshindrades rättigheter. LAS går före allt annat... Man blir arg och sedan hopplöst trött och orkeslös, när man ser att det är allt som räknas. Inte ett barns möjlighet till framtid och faktiskt mindre samhällsekonomisk kostnad, för att inte tala om personens egna livskvalitet. Nej, här ska sparas och flyttas om elevassistenter för fulla muggar.
Finns det något sätt att få funktionshinder upp på dagordningen? Att få en skolledning som tar beslut över många års sikt? Inte så länge vi har kommuner som har ett-års-budgetar och arbetar mycket kortsiktigt är mitt svar...
Håll tummarna och be att en förändring är möjlig
Anna
Ikväll har intensivträningen gått som på räls.
Jag fick låna ljudskiva och kort från dagis och det gick som hejsan... Jättekul! Det enda Jonathan hade svårt för var knäcka ett ägg. Inte lätt när man inte gillar ägg ens...
Sedan övade vi prepositioner med legoduplogubbe - framför, bakom, i.
Jag hade dessutom köpt en ny Playhouse Disney-tidning med ett utmärkt spel i igen. Nu var det andra grovmotoriska övningar man skulle göra på vissa av spelets rutor - måla, spika, bära och sånt. Det fanns också saker att räkna, hitta lika kugghjul, hitta ett föremål i bilden. Jonathan klarade allt...
Han är för underbar nu min son - vi för riktiga konversationer och det är fantastiskt roligt. Jonathan kommenterar olika saker i filmer, drar med en eller ropar på en när han vill visa saker. Det är underbart.
Ha en trevlig eurovisionsschlagerkväll - nu är det snart Malenas tur ;-)
Kram
Anna
Kolla in detta från dagens Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5123131.ab
"Morgan Westberg var 2,5 år när han fick diagnosen autism.
I dag är han frisk – tack vare intensiv beteendeterapi.
– Det är synd om dem som inte får den här hjälpen. De får aldrig veta hur det är att leva som alla andra, säger Morgan."
Och för er som vill ha lästips om intensivträning så kan jag rekommendera följande böcker:
"Lär mig lära", Gun-Louise Lyrén (www.mareld.se)
"Lära sig lära", Gun-Louise Lyrén (www.mareld.se)
"Let me hear your voice", Catherine Maurice (www.adlibris.com)
Andra böcker om barn som blivit "räddade"
"Min vän Henry", Nuala Gardner (fantastisk bok om en väg in genom sonens grava autism genom en hunds hjälp)
"Daniel pratar inte", Marti Lembach (en blandning av intensivträning och lekterapi!!)
Det är helt fantastiska böcker allihopa på sina sätt. Jag har nog aldrig gråtit så mycket som när jag läste Catherine Maurice bok och Nuala Gardners bok. Jag läste även en artikel skriven av Catherine Maurice på senare tid. Hon har fått mycket kritik där många "experter" trott att hennes två barn aldrig haft autism eller varit feldiagnosticerade. Så är det enligt henne inte - utan de räddades genom mycket hårt arbete intensivt tidigt och genom Lovaas-metoden (Lövås, IBT/TBA/BTI - fyra beteckningar bara i Sverige). ABA heter det i USA om någon vill söka på det.
Kram på er
Anna
Jag grät ikväll. Av både sorg men också tacksamhet. Vi har ett oändligt kapital av människor som ställer upp för oss och framför allt för Jonathan. Nu ställer sig även förskolepersonalen bakom oss och har skickat ett fantastiskt brev till verksamhetschefen och vädjar att Jonathans resurs ska få vara kvar.
De skriver bland annat att träningen (IBT) varit till stor fördel för Jonathans utveckling. De hävdar att detta till stor del beror på att de som skött träningen på förskolan känner Jonathan mycket väl och har lärt oss att läsa hans signaler och därigenom har ett bra samspel med Jonathan. Till hösten, skriver de vidare, kommer de att få cirka 10 nya barn på avdelningen. För Jonathan, med diagnosen autism, är det extra svårt att hantera så många nya kontakter. En person som känner Jonathan väl kan lättare vägleda honom.
Om resursen (M) slutar på förskolan så är det inte bara en förlust för Jonathan och oss i personalen utan även för alla andra barn som lärt känna och ser upp till honom. (Min kommentar - han är oerhört uppskattad även av de andra barnen och personalen).
Tårögd Anna
IBT-träningens alla övningar löper vidare. På torsdagens behandlingsmöte så visade jag hur Jonathan tog ut 10 ord av ungefär 15 ord som låg framför honom på bordet. Sedan spelade vi det grovmotoriska spelet i en av Playhouse Disney-tidningarna. Det blev toppenbra!
De nya övningar vi fick var bland annat verb och ljudlotto. Nu ska jag bara försöka få tag på ett ljudlotto... Har försökt för andra gången att gå in på Sica:s sida www.sica.se för att försöka skapa ett kundkonto och det går inte. Ska ringa dit till veckan och se om man kan lägga en beställning via telefon.
På eftermiddagen i torsdags hade vi ett mycket positivt möte med andra familjer som tränade IBT med sina barn. Det var jättebra, men det var för digert program så vi hann inte prata så mycket sinsemellan. En av papporna föreslog att vi alla, inkl. våra barn med autism, skulle träffas hemma hos honom och att han skulle maila ut en inbjudan i början av sommaren. Låter fantastiskt kul - om det verkligen blir av! Hoppas på det! Vi hade såååå mycket att prata om...
På fredagen hittade jag en bra förstärkare också. Kändes bra - som en skivspelare med ljud och som man bytte tre skivor i - 10-14 låtar på varje skiva. Jonathan tyckte nästan den var fööör rolig ;-)
Kram på er
Anna
Jag har tappat orken att skriva litet sedan det här med att Jonathans resurs ska bytas och hans engagerade, härlige resurs som är nu sägs upp. Det känns jättejobbigt faktiskt. Jag försöker hålla modet uppe, men det påverkar... Känns som att det kommer att ta tid innan nästa person är inne i detta och kan ta vid. Jag siktar på att gå ner i tid i augusti om det behövs. Mailade rektorn igår men hon vet inte mer - ska få besked i mitten av nästa vecka trodde hon... suck...
I övrigt går Jonathan starkt framåt. I övningarna har de nu med andra barn ibland på dagis och det fungerar bra. Jonathan lär dem hur de ska göra - händer still ;-) Han är bara för härlig. I helgen som var så bestämde han att mamma skulle jobba igen. Jag tycker det är så roligt när han tar initiativet på det viset. Han har också kommit två morgnar under Valborgshelgen och velat att vi ska jobba i pysselboken (prick-till-prick, labyrinter, räkna föremål etc.).
I går roade vi oss med att sätta namn på olika saker hemma. Jonathans ordförråd blir större och större men han har vissa luckor. Så jag satte lappar med ord på olika saker - från TV till där mjölken (hans favorit...) i kylskåpet brukar stå. Det var kul och något som Jonathan uppskattade. Vi satte även ut namn på stolarna, som de gör på dagis, där vi i familjen brukar sitta. Jonathan fick välja bland cirka 10 ord och kunde direkt ta ut Jonathan, mamma och storebrors namn. Jättekul!! Dessa ord har vi använt:
Tiger Björn Lejon Giraff Ko
Gris Katt
Hund Docka Bok Penna Sax
Båt Bil
Tåg Kniv Gaffel Sked Nalle
Röd Gul
Blå Grön Orange Kylskåp Mjölk Ostbågar
Popcorn Dörr Garderob TV Byrå Säng Bord Stol Dator Sekretär Köksskåp Tavla DVD-spelare Slott Jonathan Mamma PappaSkriv ut eller kopiera in i Word och komplettera - färdigt för den som vill ha! Djuren och andra saker är sådant där han skulle begära ord till bilder i träningen.
Kram på er alla
från trött
Anna
Dessa övningar var det vi fick i går på behandlingsmötet:
* Skilja på ätligt och oätligt
* Begära pusselbit/bild
Sedan testade behandlingsteamet verb, men det fick vi inget papper på. Men jag ska nog försöka med det ändå ;-)
I veckan har vi hittat en bra tidning att jobba med - Playhouse Disney. Det finns massor med bra övningar i den. I förra numret var det t.o.m ett kortare spel med grovmotoriska övningar (Snurra som Långben och kryp på alla fyra som Pluto). Toppenbra - eftersom Jonathan älskar Musse och Kalle.
Hans favoriter Musse och Kalle har vi nu lokaliserat på YouTube och det sitter Jonathan och tittar på. -"Kåka dit imorgon!" är hans favoritkommentar. Svårt att förklara att Disneyland ligger såååå långt bort.
Nu siktar vi på Legoland till Kristi Himmelsfärdshelgen istället. Jonathan och jag räknar dagarna i kalendern, och kryssar dag för dag med en stor röd tuschpenna. Så tittar han på nästa månads blad där jag skrivit LEGOLAND med stora bokstäver.
Ha en underbar fantastisk helg
Anna
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|