Senaste inläggen

Av Anna - 19 februari 2009 21:45

I dag hade vi möte med teamet.

Det första psykologen frågar är om någon av föräldrarna kan tänka sig att börja - och min käre make säger - det får Anna göra ;-) Kul! Inför de tre i teamet samt en extra person som skulle titta på metoden och framför kamera... Jag hatar att göra saker framför en kamera... Vår resurs var gullig och tyckte jag hade varit bra så det känns skönt, men själv kommer jag på 50 saker jag gjorde fel.


Vi pratade med dem om att höja ribban för Jonathan, för att han bara börjar busa och tappar fokus med övningarna när de var för lätta, så både jag och resursen har redan lagt in egna övningar. Det var Ok för dem men de justerade litet i det vi gjort. Sedan fick vi nya övningar:

1) Imitera finmotoriskt; peka, fingrarna mot varandra (pekfinger mot pekfinger, tumme mot tumme hela handen), peka på olika kroppsdelar - med bara att benämna dem (svårare än att visa) etc.

    

2) Imitera oralmotoriskt, dvs med mun och tunga; gapa, sträcka ut tungan etc.


Dessutom ska vi tillverka en Målstege med 4-5 steg. För varje gång han gör något bra så flyttar man målstegen ett steg, och vid sista steget - MÅL - så får han belöningen (chokladen/kexet etc).


Vi ska också testa instruktioner i två led eller möjligtvis tre led. T.ex att först mata dockan och sedan pussa den i sekvens. Kanske lägga på ett tredje steg och lägga den också...


Sedan var det något till men det kommer jag inte ihåg just nu...


Jonathan var igen jätteduktig. Han hade svårt med att peka med pekfingret utan pekade med hela handen men bara genom att de sa peka på magen så gjorde han det. Utan att de visade före alltså... Det är ju helt otroligt!


Nästa gång är det handledning utan Jonathan. Det är spännande den här resan! Inte lätt men fantastiskt roligt!


Men säg den sol som lyser ständigt - tyvärr har bilen gått sönder. Lät som den var på väg att falla ihop när som helst för minsta gupp vi körde i... Jag körde i ett hål i vägen på väg till jobbet tidigare i veckan. Får se vad detta går på...


Ha en underbar solig dag


Anna


Av Anna - 18 februari 2009 19:15

Till Liza och Irene (och andra som läser) - tack för era kommentarer. Jag ska se om jag kan förklara det här bättre - med belöning och prompta.


I princip är det så att man belönar direkt efter att Jonathan gjort en övning bra. Det ska vara direkt och snabbt och en liten bit. En liten bit är för att han ska ha svalt den biten innan man sätter igång med nästa övning. Belöning kan också vara en rolig leksak, beröm. Min son är en go kille - och klarar sig bra med en kram eller applåder (älskar applåder). När han gjort något extra bra får han en chokladbit eller en bit av ett kex. Det är också viktigt att inte ge honom beröm när han gör något som är fel.


Enligt teamet så är grundtanken att han ska göra rätt, rätt och rätt. Om det är en övning som han inte klarar så kan man hjälpa honom genom att prompta. T.ex om han för sin hand mot fel bild - så tar man hans hand och lägger bilden rätt.


Sedan är det att det ska vara blandningen 90% som han kan och 10% nytt. Detta har inte fungerat så bra för min son, så jag har dragit upp svårighetsnivån ganska mycket, för annars bara busar han eller går därifrån. Man får vara snabb med honom för annars hoppar han ner från stolen och springer iväg... I går fick han lägga lika genom att hitta föremål i en bild som jag kopierat. Jag kopierade bilden i två exemplar, klippte ut föremål och figurer från den ena och så bad jag honom lägga lika och hitta dessa - först figurerna och sedan 3-4 föremål. Det gick jättebra och jag fångade hans intresse igen.


Vad gäller klossarna så fick jag öka svårighetsgraden även där. Där byggde vi ett klosslott efter bilden på kartongen istället. Så fick han hitta olika klossar och bygga med. Hammaren som man skulle slå med " Gör så!" blev att vi slog spikar och tog turer - Mammas tur och Jonathans tur. Jag pratade med Jonathans resurs som tränat på dagis med honom, och tydligen har han också fått öka svårighetsgraden för att hålla kvar hans intresse. Jag ska ta upp det här med dem i teamet.


Det är jättekul - för Jonathan riktigt dansar nerför trappan när jag säger att vi ska ner och träna. Inga svarta moln där inte :-)


 Kram på er alla


Anna



Av Anna - 17 februari 2009 19:21
http://www.lovaas.com

Till intresserad och Bloggläsare så kommer här litet mer information om vad vi tränar. Jonathan har fått 5 grundläggande övningar:

1) "Händer still". Vid början av övningen ska han hålla händerna stilla, och likaså under träningen.

2) "Se på mig". Vid varje övnings början ska han kunna se mig/tränaren i ögonen för att kunna fokusera på det vi ska göra.

3) Matcha

Här ska han "lägga lika"; bilder (man börjar med två och ökar sedan svårighetsgraden), färger, former, bokstäver och siffror.

4) Imitera finmotoriskt

Denna övning går ut på "Gör så" och så ska Jonathan kunna härma. Vi har 15 övningar på listan. Några är lägga kloss i lådan, bygga klosstorn (3 klossar), köra bil, krascha bil mot varandra, tanka bil, mata dockan, pussa dockan, skaka maraccas, slå på trumma. Kommer inte ihåg alla i huvudet...

5) Imitera grovmotoriskt

Här är det INTE bordsträning - utan bredvid bordet. Här ska Jonathan göra lika med övningar (också drygt 15 övningar) som Hoppa, klappa magen, svänga med armarna, sträck armarna över huvudet, vinka, skaka på huvudet etc.


I går kväll gick det jättebra. Jag ökade svårighetsgraden gällande lägga lika, eftersom han bara busade och lade fel medvetet (med bus i blicken och stort leende). Vi har en Disneybok med 1000 ord och där hittade jag en bild med Musse, Mimmi och Långben (hans favoriter...) som är i en affär, den kopierade jag. Så fick han lägga lika genom att leta upp först figurerna på bilden och sedan olika föremål som fanns på bilden. Han klarade detta utan problem och då blev träningen roligare - det märktes.


Sedan har jag köpt en sak som jag tyckte skulle vara perfekt för träningen, men den blev litet för bra och omtyckt. Det är en låda med hammare, små spikar, en korktavla och former i olika färger (rött, blått, gult och grönt - som vi ska ha...). Jag tyckte den var perfekt både till hammare (gör så-övning) och sedan formerna som man också kunde lägga lika. Jonathan gjorde lägg lika några få gånger och fick sedan tag i locket - där det fanns figurer. Gör sån - sa han - och pekade på bilden där de gjort formerna till en gubbe. Så jag gav med mig och vi spikade på. Jag lade in att vi skulle ta turer med spikandet, så kändes det som det blev litet träning av det hela också ;-)


Sedan funderar jag mycket på det här med förstärkning. Måste hitta bra leksaker som förstärkare också - han blir ju less på kex och annat efter ett tag. Till dagis hade jag skickat med choklad och då berättade hans resurs att det hade gått bättre med det som förstärkning. Tål att funderas på det här...


Soliga hälsningar från


Anna

Av Anna - 15 februari 2009 21:30

Inte fullt så bra gick det i helgen. Allt från gråt och tandagnisslan till att hitta andra roliga saker att göra (måste gömma undan mera) och busa med svaret. Det sistnämnda alltså genom att lägga lika och lägga fel medvetet med ett stort leende och buset glittrande i ögonen... grrrr... Fast han är ju så go att det är svårt att vara arg på honom. Jag får ta upp detta på torsdag får vi se vad de säger. Det känns som att övningarna är för lätta för honom.


Det hände något roligt i helgen. Barn med autism har ofta svårt att dela vad de ser och känner med andra, så också Jonathan. Man kan räkna de gånger han visat oss någon ny leksak eller så på ena handens fingrar ungefär... Kanske litet överdrivet, för att han börjar bli bättre på det - står och showar framför Körslaget och Melodifestivalen - och vill gärna ha uppmärksamhet. Nåväl - till historien - jag stod och lagade lunch, Jonathan knaprade på ett hamburgerbröd i väntan på lunch. Så ropar han till - "Kolla, mamma", och pekar ut genom fönstret (delad uppmärksamhet och pekar!!!) - "En kissekatt!" Jag tittade ut genom fönstret och hann se svansen på katten som snabbt försvann över till grannens gård. Så roligt!!! Något som är så självklart för andra barn och så otroligt när denne lille kille gör det ;-)

Jag kramade om honom och sa -"Bra, Jonathan! Det var en kissekatt - nu går han säkert hem till sig."


Hem är något diffust för Jonathan också. Han kallar även dagis för hem (kanske indikerar det att han är där för långa dagar också ;-)  ). Det är ett abstrakt begrepp förstås så vi får försöka förklara det om och om igen för honom.


Jag återkommer senare ikväll (förhoppningsvis...) med mer detaljerad information om vad vi tränar på intensivträningen.


Ha en underbar dag!


Anna

Av Anna - 12 februari 2009 21:10

IDAG ÄR JAG GLAD ;-)

Vi hade alltså första riktiga träningstillfället idag med IBT (TBA, ABA, Lovaas-metoden - kärt barn har många namn). Jonathan härmade, finmotoriskt och grovmotoriskt, lade bilder lika, gör så - och han gjorde så, tittade i ögonen på uppmaning (min son med autism tittade teamet i ögonen på uppmaning??? Helt otroligt). Jonathan var fokuserad, ville jobba, tyckte snarare pauserna var lite tråkiga. Jag är så imponerad, stolt och lycklig idag. Teamet sa att det inte riktigt brukar se ut så här i början av intensivträningen, men att vi samtidigt så småningom kommer att stöta på patrull när det är saker han inte kan och vara beredda på hans reaktion då...
Jonathan klarade så mycket och så bra - jag är så imponerad. Jag skulle vilja hjula, pussa någon, hoppa högt av lycka!!!!!!!!!!!!!!!

Vi fick 5 (!!!) övningsblad med grundläggande övningar, med 5-17 övningar på varje. De tror han klarar detta lätt tills nästa vecka.

På lunchen ska jag köpa en riktigt fin leksak åt min prins som varit så duktig - något bra jag kan använda i träningen ;-)

KRAM på er alla - måste bara få berätta detta

Anna

Av Anna - 11 februari 2009 22:02

Ikväll vill jag bara länka till några sidor som betyder mycket för mig:


Kommunicerande Samspel

Svenska: www.appelklyftig.com/samspel

Amerikanska: www.jamesdmacdonald.org


Autism

www.autism.se

http://www.angelfire.com/planet/autisminfo/autism.htm


Språkstörning

http://www.lul.se/templates/page____4172.aspx


Vårdbidrag

Försäkringskassans förteckningar, vägledningar till vårdbidrag, merkostnader och praxis med domar gällande vårdbidrag

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/vgl0220.pdf

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/ana0619.pdf

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/ans0404.pdf


FUB:s vägledning för vårdbidragsansökan

Regler om vårdbidrag finns i Lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.
För att underlätta för dig som vill ansöka om vårdbidrag finns denna lathund:

http://www.fub.se/radgivning/lathundforansokanomvardbidrag/48/


Tack och godnatt! Nu ska jag samla ihop allt inför intensivträningen imorgon... spännande...


Godkväll

Anna


Av Anna - 11 februari 2009 08:39

Intensivträningen startar på allvar i morgon.

Igår fick vi besked från dagis att Jonathans resurs ska opereras och bli borta i 10 veckor. Kul... Inte ett dugg... PRECIS som intensivträningen ska börja...


Dagis löser det så att en annan av personalen går in och tar Jonathans resurs jobb och intensivträningen, så tar de in en vikarie i barngruppen istället. Det var ju bästa lösningen men man kan ändå känna litet - suck... Det blir nog bra, det är ju en person som Jonathan är trygg med och det känns bra så - men det är ju ändå någon ny som man ska diskutera och lägga upp det med.


Jag förstår samtidigt Jonathans resurs - får man en operationstid så måste man.


Håll tummarna att allt går bra imorgon!


Kram

Anna

Av Anna - 10 februari 2009 18:37

Jonathan har ju en tråkig historia med tänder och tandläkare. När han var närmare 2 år så slog han av sina bägge framtänder på dagis och vi fick en akuttid för att dra ut dem samma eftermiddag. När vi kom dit fick Jonathan lugnande medel (vilket jag vet idag att det inte fungerar på honom) och den dumme tandläkaren drog tänderna 5-10 sek efter att han satt bedövningen - dvs bedövningen hann aldrig verka. Jonathan vägrade öppna munnen och äta på tre veckor och sedan dess har det varit svårt att få honom att borsta tänderna överhuvudtaget, för att inte nämna gå till tandläkaren.


Vi har gått hos en underbar tandsköterska och gått dit ofta - 1000 gångernas gång som hon kallade det för, för att vänja honom vid tandläkare och tandborstning igen. I går var vi upp till sjukhusets tandvård. Dessvärre var det fullt i väntrummet och Jonathan vägrade att gå in så vi stod i tamburen i en 5-10 minuter. När alla gått var det OK att gå in ;-) Sedan gick det bra. Redan när de kom och hämtade honom i väntrummet så gapade han och sa Aaaaa! När vi kom in i rummet hos tandläkaren så frågade de om han kunde sätta sig i tandläkarstolen och döm om min förvåning när han gjorde det! Och de fick titta på alla tänder, borsta tänderna på honom och allting. Jag kunde inte tro mina ögon... Innan vi gick gjorde den gulliga tandsköterskan en tatuering på hans arm. Med armen stolt lyft med tröjan bortdragen så gick vi ut därifrån.


I slutet av sommaren ska Jonathan sövas för att de ska göra iordning tänderna på honom och plasta in hans 6-årständer.


Soliga hälsningar


Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards