Senaste inläggen
Jenny Pettersson som skrev gästboksinlägg om utbildning i intensivträning - tacksam om du kan höra av dig till mig. Flera personer har mailat mig och har frågor om själva utbildningen och undrar om de kan kontakta dig.
MVH
Anna
Du når mig på mail jonathanmamma@hotmail.com
TACK på förhand!
Jenny P. skrev här i gästboken och berättade att det nu finns en ny utbildning i intensivträning. Jenny går den själv just nu i Västerås. Kursen heter TBAtränare/beteendestödjare för autistiska barn och det innebär att det för första gången kommer att efter jul finnas 19 tränare tillgängliga. Hon berättade också att de är lite utspridda över landet. (se gärna gästboken).
Kursen hittar ni här på internet:
http://www.malarakademin.se/tba-tranare/index.shtml
Kursens mål är:
Att ge en kvalificerad yrkeskompetens som TBA-tränare/kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn, ungdomar och vuxna med autism och autismliknande tillstånd.
Efter fullgjord utbildning ska den studerande kunna:
Efter fullgjord utbildning ska den studerande kunna arbeta som tränare/kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn och ungdomar med autism inom förskola, särskola och träningsskola för barn med autism. Den studerande ska också kunna arbeta som tränare/resurs/beteendestödjare inom daglig verksamhet, familjehem och särskilda boendeformer, även för vuxna med autism.
TOPPENBRA!
Kanske något man skulle gå så man fick jobba med detta aktivt?!
Kram till Jenny P och alla er andra därute som gör ett jättejobb med intensivträningen
Anna
Se Dr. Jim, Communicating Partners grundare (Kommunicerande Samspel) i åtta inlägg på YouTube:
http://www.youtube.com/user/drjimatcp
Kram på er alla
Anna
Nu har jag läst ut Jonathan Levys bok "What You Can Do Right Now to Help Your Child with Autism", Son-risemetoden. Tack för lånet Evelina!!!!
De tio saker han skrivit boken om är följande (fritt översatt till svenska):
1. Reagera inte
2. Gör ögonkontakt till en prioritet
3. Delta i det stereotypa beteendet
4. Reagera annorlunda när barnet gråter
5. Ge ditt barn så mycket kontroll som möjligt
6. Fokusera på din attityd
7. Jobba en-mot-en i ett icke distraherade rum
8. Var dynamisk med ditt barn
9. Få mer språk
10. Se till att mat inte är en del av problemet
Jag tycker att kapitlet om ögonkontakt var en av de saker som jag inte hört förut från KOmmunicerande Samspel (Communicating Partners, Dr. James D. MacDonald). För att få mer ögonkontakt kan man bl.a ställa sig längre ner än barnet, så att barnet inte behöver titta upp. Det är inte något jag prövat men ska försöka sätta i verket.
Avsnittet om språk tycker jag inte är lika bra som kommunicerande samspel. Där är metoderna mer specifika och bättre sammansatta. Framför allt långa meningar och frågor som jag inte förstår - tanken är ju att möta barnet på den nivå han/hon är - så gäller det ju även språk och kommunikation.
Nu fick jag kaffebesök av en god vän. Vi hörs senare...
Kram
Anna
Nervöst gick jag och maken ner med bägge pojkarna till Fritids idag. Hur skulle detta gå utan Jonathans resurs...? Trots strul med maten; hans specialmat kom inte men han åt riskakor som jag tagit med ifall att samt 1 köttbulle och makaroner till lunch, och att den resurs som utlovats som vikarie under de här två veckorna inte kom, så gick det jättebra... Tack och lov var Jonathans kompis, som också har autism, resurs tillgänglig där och verkade ha bra koll. Därutöver fick en av de andra ur fritidspersonalen vara resurs åt Jonathan - hon är också delvis resurs åt en annan elev på skolan...
När vi kom höll Jonathan och två andra barn på att hoppa på JOnathans storebror... Han är alldeles för snäll... JOnathan var alldeles sjöblöt av svett och hade ett stort leende på läpparna. "Det är KUL på Fritids!" sa han!!!
Så skönt det känns även om det är ett par saker som måste klaffa resterande dagar! Imorgon blir det en kortare dag eftersom Jonathan ska till Pedodontin (specialisttandläkaren på sjukhuset). Vi har väntat på en tid dit, så även om det är bara andra dagen så känns det skönt att få det gjort. Jonathans ordinarie tandsköterska har tyvärr drabbats av en tumör. Vi håller ALLA tummar att det går bra för henne för hon har verkligen varit suveränt härlig och duktig med min Jonathan!!!
Kram på er alla
från
Anna
Nu börjar Jonathan fritids på måndag. På fredag den 20/8 börjar skolan. Jag är litet spänd på hur det ska gå, också för att hans resurs har semester de två första veckorna på fritids. De har en vikarie som varit på förskolan tidigare, så jag hoppas att det går bra, men jag är orolig... Jonathans storebror går kvar på fritids detta läsåret ut, vilket jag tror är bra för honom, frågan är hur bra det är för hans storebror... Ja, ja - vi får se...
Idag vill jag rekommendera en fantastisk artikel från Lärarnas tidning:
http://lararnasnyheter.se/specialpedagogik/2010/05/12/alla-elever-har-alltid-ratt-saga-nej
Min favoritförfattare Bo Hejlskov... om skolan och möjligheten att anpassa pedagogik och sig själv till barn med funktionshinder...
Träningen är hög vad gäller grovmotorik med Jonathan, som är en typisk 6-åring och springer, hoppar och rör sig hela tiden (förutom framför datorn där han nu tittar på Hello Kitty och sig själv på You Tube, eller bygger nöjesfält i Roller Coaster Tycoon). Talet går både bakåt och framåt. Vi kände det som att han retarderade (efter att hans mineraler tog slut och det tog några dagar att få nya) och upptäckte till vår förvåning att en del av hans tal var engelska... Men vi vet inte om han försöker tala engelska hela tiden eller om det är "Jonathanska" - hans eget språk - i det. I går var vi till Leos lekland igen - 2,5 timme. KUL och bra grovmotorisk träning...
Kram på er
Anna
Igår blev det bordsträning, mot en hett efterlängtad leksak som pris. Jonathan klarade det jättebra som vanligt. Vi håller nu på med sifferböcker, där vi först fick övningar från teamet på hab och sedan rekommenderade de dessa böcker (www.spsm.se):
Siffrorna 1-5 har jag beställt hem och igår jobbade vi med 1:ans bok. Vissa av övningarna gick jättebra, men jag hoppade över de man skulle måla en massa och klippa och klistra. Av egen bekvämlighets skull faktiskt.
Nu ska vi snart bort till Jonathans kompis och fika. En god Cappucino i soldiset!
Vi har varit en vecka hos mormor och morfar på semester. Jag har där blivit intervjuad av en journalist på lokaltidningen gällande boken. Han har skrivit en jättefin artikel som jag fick läsa igenom i förrgår. Känns jättebra.
Här kommer några bilder från semestern:
Jonathan springer mellan fontänerna....
Jonathan fick upp sin första fisk - i gott sällskap av morfar, pappa och morbror Daniel
Luftkuddeland mitt ute i Höga Kusten, www.kustladan.se
Jättefint, stort och rätt lite barn där! Kan det bli bättre?
(och från träningsperspektiv - finns det bättre sätt att träna grovmotorik?! ;-))
Kram på er
Anna
Här kommer länkar till klipp från Leos lekland idag:
http://www.youtube.com/watch?v=RKnHRWNzeTA
http://www.youtube.com/watch?v=zm5-4zix0L8&feature=channel
Vill ni se mer kan ni gå in på Fler videoklipp bredvid rubriken på klippet så får ni upp alla upplagda av MegaXman99!!
Kram på er alla
Anna
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|